«سرگردان در وارونگی ها»

تبدیل یک ژانر کمدی به یک ژانر اکشن و درام اساسا چه وجه معقول و منطقی-هنری می تواند داشته باشد ؟ به واقع چرا یک سریال جذاب با محتوای طنز که قادر بود مردم افسرده و خسته از انواع تشویش ها ، استرسها، اخبار هولناک و مدام منفی از فقر ، اختلاس ، فساد ، […]

تبدیل یک ژانر کمدی به یک ژانر اکشن و درام اساسا چه وجه معقول و منطقی-هنری می تواند داشته باشد ؟

به واقع چرا یک سریال جذاب با محتوای طنز که قادر بود مردم افسرده و خسته از انواع تشویش ها ، استرسها، اخبار هولناک و مدام منفی از فقر ، اختلاس ، فساد ، تجاوز ، توحش جنسی ( کودک آزاری)،حملات تروریستی، داغدیدگی ، سانچی ، تصادم هواپیمایی ، زلزله خانمانسوز ( زلزله هایی که هنوز نیز به وضعی ابهام آمیز استمرار دارد) و هزاران مصیبت و رنج حادث شده در طول یکسال مضی را برای لحظاتی کوتاه رهانیده و شاد گرداند، وجدانا برچه مبنا و توجیه روانشناختی و جامعه شناسانه ای چنین تطوّری ناموزون و دگرسانی نامتعارف را مصمم می گردد؟

حفظ جاودانه حرمت و سپاس مؤبّد و تقدیرات مخلّد نسبت به مدافعان از خودگذشته ای که بدون هیچ چشمداشتی موجب فخر در پاسداری از ایران زمین بوده اند هماره و پیوسته مستدام و مورد مظاهرت و حمایت خواهد بود ولیکن هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

عدالت در تقسیم اهمیت و توجه به همه مسایل و حقایق متنابه در اجتماع ایران اجتناب ناپذیر و خود رسالتی والاست.

التفات به مصادیق امنیت داخلی از جمله: امنیت اقتصادی،  امنیت شغلی، امنیت فرهنگی، امنیت زیست محیطی، امنیت قضایی و…که جامعه هم اکنون مبتلابه آن نیز می باشد کم ارزش تر از موضوع امنیت مرزی-نظامی نیست.

ذکر یک نکته: زیبنده است هرچه یک اثر کمدی و طنز از دورنمایه ای کنایی- انتقادی بیشتری در ابعاد مختلف برخوردار باشد، وجاهت و پسندیدگی ان افزون تر خواهد بود. به عبارتی هر چه یک اثر هنری اعم از نثر، نظم، خط، فیلم و… بیشتر دیده بان و تریبون بیان وقایع و خواسته های مردم جامعه باشد،از محبوبیت واقعی تر و مقبولیت عمیق تری در اجتماع بهره مند خواهد شد. کما اینکه در این خصوص کمدی سیاه نیز قابل تعریف است. اما این ویژگی و خصیصه می بایست به شکلی زیرپوستی-رندانه و کاملا حرفه ای  ملحوظ گردد نه اینکه سریالی با مضمون و محتوایی کمدی و طنز در بخش ها و قسمتهای انتهایی یکدفعه به وجهی تهاجمی تغییر مسیری ۱۸۰ درجه بپیماید و ان لطافت طنازگونه به یکباره به ذکر مصیبت و شیون های هولناک و دراماتیک مبدّل گردد.

علی ایحال با عنایت به مراتب فوق الاشاره این حجم از دگرگونی و تغییری غیر حرفه ای در قاموس فکری و توجیهی اینجانبه نمی گنجد.

پ.ن: وارونگی ها inversions را جدی بگیریم.

 نگارنده: محبوبه توکلی وکیل پایه یک دادگستری و عضو رسمی کانون وکلای مرکز( تهران)